طراحی چشم تیزبین برای روباتها توسط محقق ایرانی دانشگاه آدلاید


تاریخ ثبت : ۰۱-۰۴-۹۴    موضوع : اخبار    امتیاز: 0 از 5  ( مجموع آرا : 0)
بازدید : ۱۰۲۸

تحول در خوردروهای هوشمند؛

محقق ایرانی دانشگاه آدلاید نرم افزار جدیدی ارایه کرده که به ماشین آلات روباتیکی این امکان را می دهد تا اشیای متحرک را همچون سنجاقکها ببینند. از این فناوری در خودروهای هوشمند آینده استفاده می شود.


بسیاری از روباتهایی که در آینده ساخته خواهند شد دنیا را از دید حشرات خواهند دید. درحقیقت سیستم بینایی این روباتها چیزی متفاوت از روباتهای امروزی خواهد بود.
در مقاله ای که به تازگی در نشریه تخصصی The Royal Society Interface منتشر شده است، محققان دانشگاه آدلاید استرالیا از جزئیات نرم افزار جدیدی رونمایی کرده اند که به ماشین آلات روباتیکی امکان مشاهده موشکافانه اشیا را به گونه ای می دهد که حشراتی نظیر سنجاقک دنیا را می بینند.
اگرچه سنجاقکها مغزی کوچک داشته و بینایی چندان قدرتمندی نیز ندارند اما این توانایی را دارند که با ضریب دقت خیره کننده ای دشمن و شکارچی را در مقایسه با بسیاری از حشرات دیگر تشخیص دهند. نکته مهم این است که سنجاقکها می توانند این توانایی را در حالی که با سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می کنند از خود بروز دهند.
روباتی که دکتر زهرا باقری محقق اصلی این پروژه از دانشگاه آدلاید مبتنی بر این نرم افزار جدید ارایه کرده شباهت زیادی به یک ماشین چمن زنی بزرگ دارد تا یک حشره بالدار.
این محقق امیدوار است تا در آینده از سیستم بینایی روبات تازه تولید شده در این دانشگاه برای خودروهای هوشمند استفاده کند.
همچنین می توان از آن به عنوان فناوری بونیکی در سیستمهای پیشرفته نظارتی بهره برد.
محققان این دانشگاه برای خلق این فناوری جدید، طیفی از نورونها را در مغز سنجاقکها مورد بررسی قرار ددند. کار اصلی این نورونها دنبال کردن اشیای متحرک است.



کلمات کلیدی : طراحی ، چشم تیزبین ، روباتها ، محقق ایرانی ، دانشگاه آدلاید ، خوردروهای هوشمند ، پژوهشي ، اقبال لاهوري ، پرتال پژوهشي

   پرینت مطلب





ثبت نظر