مسیریاب بومی برای امنیت زیرساختهای حیاتی کشور تولید شد


تاریخ ثبت : ۳۱-۰۳-۹۴    موضوع : اخبار    امتیاز: 0 از 5  ( مجموع آرا : 0)
بازدید : ۳۸۸۹

پژوهشگران کشور موفق به ساخت مسیریاب بومی با قابلیت امن کردن زیرساخت های حیاتی کشور در راستای اهداف پدافند غیرعامل شدند.

مسیریاب یا روتر (Router)‏ دستگاه رایانه‌ای است که بسته‌های اطلاعاتی و داده را روی یک شبکه به هم پیوسته برای رسیدن به یک مقصد، هدایت می‌کند؛ این دستگاه یکی از مهمترین تجهیزات در شبکه‌های کامپیوتری بزرگ و به خصوص شبکه‌های دیتای صنعتی، محسوب می شود.


یکی از دلایل مهم گسترش استفاده از روترها ضرورت اتصال یک شبکه به چندین شبکه دیگر و توانایی ارسال داده از یک شبکه به شبکه دیگر است و با استفاده از این تجهیزات سخت افزاری هرگونه ترافیک اطلاعاتی از یک شبکه به شبکه دیگر محقق می شود؛ به همین دلیل با توجه به این اهمیت، یکی از پروژه‌هایی که بومی سازی آن در چند سال اخیر از سوی سازمان پدافند غیرعامل مورد تاکید قرار گرفت طرح روتر بومی است.

عادل ملک پور مجری طرح روتر بومی در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد جزئیات و کاربردهای این طرح گفت: روتر بومی «سانای» برپایه سیستم عامل بومی متن باز «ساناکس» پیاده سازی شده و ویژگی منحصر به فرد آن این است که علاوه بر پشتیبانی از پروتکل های مسیریاب مرسوم، پروتکل MPLS – مسیریابهای نوری -  و صوت – VOICE - را نیز پشتیبانی می کند.

وی با بیان اینکه این محصول کاملا معادل محصولات خارجی از نظر عملکردی و امنیتی است و می تواند با نمونه های خارجی رقابت کند افزود: روتر بومی در راستای اهداف پدافند غیرعامل کشور و با هدف امن کردن زیرساختهای حیاتی و حساس سازمانهای صنعتی تولید و در سال جاری به بازار عرضه شده است.

ملک پور با تاکیدبراینکه بومی سازی نقاط کلیدی در زیرساختهای حیاتی کشور به عنوان اهداف پدافند غیرعامل در دستور کار قرار دارد خاطرنشان کرد: براین اساس ایجاد امنیت در لایه های زیرساختی مراکز صنعتی در درجه اول اهمیت قرار گرفته است.

وی با اشاره به تولید و پیاده سازی سیستم عامل بومی « ساناکس» برای مراکز صنعتی گفت: این سیستم عامل به صورت متن باز و بر پایه لینوکس تولید شده تا سایر محصولات بومی نیز بر پایه این سیستم عامل بومی پیاده سازی شوند.



کلمات کلیدی : ساخت ، مسیریاب یا روتر (Router)‏ ، بومي ، امنیت ، زیرساختهای حیاتی ، پژوهشي ، اقبال لاهوري ، پرتال پژوهشي

   پرینت مطلب





ثبت نظر