ساخت اسکنر جدیدی برای رصد فعالیت‌های بخش های مختلف مغز


تاریخ ثبت : ۰۴-۰۴-۹۴    موضوع : اخبار    امتیاز: 0 از 5  ( مجموع آرا : 0)
بازدید : ۲۵۲۱

 محققان موفق به ساخت اسکنر جدیدی شدند که علاوه بر تصویربرداری از مغز می‌تواند عملکرد بخش‌های مختلف مغز را نیز رصد کند. از این دستگاه می‌توان هم برای تشخیص بیماری و هم تحقیقات مغز استفاده کرد. این دستگاه ترکیبی از مگنتوانسفالوگرافی (MEG) و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) است که به دلیل میدان مغناطیسی ضعیف برای افراد با شرایط خاص نظیر زنان باردار بی‌خطر است.


 

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری - بخش " انبیک " - پژوهشگران فنلاندی موفق به ساخت اولین اسکنر هیبریدی شدند که می‌تواند از مغز تصویر برداری کرده و همچنین فعالیت‌های بخش‌های مختلف مغز را به طور همزمان اندازه‌گیری کند. عصب‌شناسان می‌توانند با استفاده از این ابزار جدید، فصل جدیدی از تحقیقات را در حوزه مغز آغاز کنند.
ترکیب دو فناوری مختلف در اسکن مغز که تاکنون انجام آن غیر ممکن بوده است، می‌تواند انقلابی در بخش تشخیص و تحقیقات مغز ایجاد کند. در این پروژه اروپایی که با عنوان Hybrid MEG-MRI imaging system در دانشگاه آلتو انجام شده است، نمونه اولیه این دستگاه ساخته شده است. در این دستگاه دو فناوری مختلف یعنی مگنتوانسفالوگرافی (MEG) و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) با هم ترکیب شده‌اند و در نهایت تصویربرداری ساختاری و عملکردی مغز انجام شده است.
از این ابزار جدید می‌توان برای تشخیص بیماری صرع و سرطان استفاده کرد و همچنین این ابزار می‌تواند به منظور بهبود بیمارانی که دچار سکته شده‌اند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این ابزار که دارای اسکنر میدان ضعیف است برای بیمارانی حساس نظیر زنان باردار قابل استفاده است.

منبع:

http://www.youris.com/Health/Smart_Devices/New-Scanning-Technology-Reveals-Detailed-Brain-Activity.kl

 

 




کلمات کلیدی : ساخت ، اسکنر ، مغز ، مگنتوانسفالوگرافی (MEG) ، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) ، پژوهشي ، اقبال لاهوري ، پرتال پژوهشي

   پرینت مطلب





ثبت نظر