نخستین سامانه تشخیص نفوذ به مناطق حساس راه اندازی شد


تاریخ ثبت : ۰۱-۰۴-۹۴    موضوع : اخبار    امتیاز: 0 از 5  ( مجموع آرا : 0)
بازدید : ۶۵۴

یک شرکت دانش بنیان، موفق به راه اندازی نخستین سامانه بومی حفاظت محیطی، با قابلیت تشخیص نفوذ به مناطق حساس کشور بر پایه شبكه های حسگر زمينی لرزه‌نگار شد


 

پدیده لرزش و اطلاع یافتن از زمان وقوع زلزله و بلایای طبیعی از آرزوهای بشر برای جلوگیری از خسارت های جانی و مالی است که محققان در حال دستیابی به آن هستند.

در این راستا با پیشرفت تکنولوژی و بهره گیری از تجهیزات به روز، امکان تشخیص لرزش با دقت بسیار بالا فراهم شد و امکان کسب اطلاعات از این طریق هم در برد موثر و هم در تشخیص عامل لرزش، افزایش یافت؛ پس از آن بود که با طراحی شبکه ای از سنسورها، امکان پوشش منطقه ای گسترده فراهم شد که کاربردهای مختلفی اعم از نظامی و غیرنظامی به همراه دارد.

در بکارگیری قابلیت پردازش اطلاعات شبکه حسگرها برای کاربردهای مهم و حیاتی، اولین سامانه بومی حفاظت محیطی مبتنی بر شبکه های حسگر لرزه‌نگار با نام «حافظ» توسط یک گروه دانش بنیان فناوری اطلاعات و ارتباطات تولید و راه اندازی شد.

این فناوری شامل اجزایی چون حسگر و مبدل برای دریافت سیگنال، واحد پردازش برای پردازش اطلاعات و منبع تغذيه برای مدیریت توان می شود.

این سیستم با امکان آشکارسازی فعالیت در منطقه، سبب می­ شود کاربردهای وسیعی در اماکن حساسی چون نیروگاه‌ها، پادگان‌های نظامی، بانک‌ها و طیف وسیعی از مراکز صنعتی و سازمانی داشته باشد. همچنین مزیت‌های خاص این سیستم‌ها خصوصاً پسیو بودن حسگر، استتارشدگی و عدم نیاز به دید مستقیم سبب می­ شود که یکی از کاربردهای اصلی آن‌ها کاربردهای نظامی- انتظامی باشد.

این محصول یک سامانه بسیار کلیدی در تشخیص نفوذ به مناطق حساس بر پایه شبكه­ های حسگر زمينی لرزه­ نگار است و هدف آن مراقبت از مرزها (کنترل تردد در منطقه‌ ممنوعه‌ مرزی و همچنین تردد از گذرگاه­ های خاص اطراف مرز)، کشف نفوذ به سایت­ های حساس نظامی، صنایع بزرگ و حساس (نفوذ به محیط پیرامونی سایت­ های انرژی اتمی و سایت­ های حساس نظامی و نیروگاه ­ها و اماکن مشابه، تردد در اطراف مخازن و تأسیسات مشابه آن در صنعت نفت و پتروشیمی، تردد در محدوده پیرامونی مخازن مواد شیمیایی و سمی، و...)، امنیت درون اماکن حساس و نیمه حساس کشوری (تردد در زمان ­های خاص درون مراکز دولتی حساس، بانک­ ها، مراکز اسناد، انبارهای بزرگ و...)، جمع‌آوری اطلاعات ترددها در جبهه دشمن و نیز هشدار نزدیک شدن دشمن به نیروهای تجسس خودی است.

این سامانه مزایایی چون کشف نفوذ، احتمال آشکار سازی، امکان مقابله، عدم نیاز به دید مستقیم و در نتیجه امکان پوشش مناسب در ناهمواری ها و کشف فعالیت های زیر سطح را نیز دارد.

قابلیت تشخیص متحرک، نمایش موقعیت متحرک روی صفحه نمایش اپراتور، امکان نمایش سیگنال امضا برای هر متحرک، قابلیت تشخیص چند متحرک در محدوده پوشش یک حسگر، قابلیت تمایز بین انسان و اتومبیل، قابلیت ارسال پیامک به اپراتور شبکه در صورت تشخیص متحرک، قابلیت فعال کردن دوربین­ها و تصویربرداری از موقعیتی که متحرک در آن تشخیص داده شده است نیز از دیگر ویژگیهای این محصول است.

با استفاده از این سامانه، امکان ذخیره سیگنال امضای هر کاربر و اجازه عبور عابر مجاز و کشف عبور عابر غیرمجاز، تشخیص نزدیک یا دور شدن متحرک و مسیر حرکت وی، امکان اطلاع به نودهایی که متحرک به سمت آن­ ها می رود، امکان استفاده از تنظیمات پیش فرض یا استفاده از بازه‌ Learning و وفق دادن اتوماتیک شبکه با محیط نیز فراهم شده است.



کلمات کلیدی : راه اندازی ، سامانه ، حفاظت محیطی ، قابلیت تشخیص نفوذ به مناطق حساس کشور ، شبكه های حسگر زمينی لرزه‌نگار ، پژوهشي ، اقبال لاهوري ، پرتال پژوهشي

   پرینت مطلب





ثبت نظر