از الیاف استبرق در کشور نخ تولید شد


تاریخ ثبت : ۱۵-۰۴-۹۴    موضوع : اخبار    امتیاز: 0 از 5  ( مجموع آرا : 0)
بازدید : ۲۴۵۶

استاد و محقق پژوهشکده مواد و فناوریهای پیشرفته در نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با پشتیبانی مادی و معنوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مطالعه تولید نخ از الیاف استبرق را انجام داد.


 


دکتر علی اکبر مرآتی درباره این طرح گفت: استبرق گیاه بومی غرب آفریقا تا جنوب آنگولا ، شمال و شرق آفریقا، ماداگاسكار، شبه جزیره عرب، جنوب آسیا، هندو چین تا مالزی است. این گیاه بطور وحشی در مناطق گرم جنوب کشور از خوزستان تا سیستان و بلوچستان می‌روید. هدف اصلی از اجرای این طرح استفاده از الیاف استبرق جهت تولید نخ صددرصد استبرق است.

وی افزود: در این طرح، الیاف استبرق از مناطق جنگلی شهرستان میناب استان هرمزگان جمع‌آوری گردید. تحقیقات نشان می‌دهد که امکان تولید نخ از الیاف این گیاه بصورت مخلوط وجود دارد اما به دلیل سطح صاف و لغزنده این الیاف و شکننده بودن آنها امکان تولید نخ صددرصد استبرق به روش معمول و با دستگاه‌ها و تجهیزات متداول ریسندگی وجود ندارد.
این پژوهشگران در ادامه گفت: برای تولید نخ صد درصد استبرق نیاز است تا ابتدا این الیاف را به فرمی آرایش یافته که فتیله نامیده می‌شود در آورد تا بتوان در ماشین ریسندگی آنرا به نخ تبدیل کرد. ابتدا، دستگاهی برای تبدیل این الیاف به فتیله طراحی و ساخته شد. در این دستگاه برای موازی سازی و آرایش‌دهی الیاف از جریان هوا استفاه شده است و نیازی به عملیات مکانیکی و استفاده از سطوح سوزنی متداول نیست.
این محقق ادامه داد: مزیت استفاده از جریان هوا، کاهش آسیب‌دیدگی الیاف در فرآیند تولید فتیله نسبت به روش معمول می‌باشد. در نهایت، فتیله تولید شده توسط ماشین ریسندگی رینگ به نخ تبدیل شد. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که الیاف استبرق در سطح فتیله تقریبا در راستای محور فتیله قرار گرفته‌اند و ساختار فتیله را تشکیل داده‌اند و زاویه بیش از 70% از الیاف بر روی فتیله استبرق کمتر از 10 درجه است. در حالیکه زاویه الیاف در فتیله ویسکوز تولید شده به روش متداول نزدیک به 19 درجه بود.
پایان پیام/

 



کلمات کلیدی : الیاف استبرق ، نخ ، تولید ، بومي سازي ، پژوهشي ، اقبال لاهوري ، پرتال پژوهشي

   پرینت مطلب





ثبت نظر