واحد اندازه گیری مانیتورینگ شبکه برق قدرت طراحی شد


تاریخ ثبت : ۰۱-۰۴-۹۴    موضوع : اخبار    امتیاز: 0 از 5  ( مجموع آرا : 0)
بازدید : ۲۸۵۶

برای نخستین بار در خاورمیانه در دانشگاه امیرکبیر واحد اندازه گيری فازور (PMU) برای مانیتورینگ شبکه برق قدرت طراحی و ساخته شد.
مهدی کراری، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق وعضو پژوهشکده بهره برداری ايمن شبکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این خصوص گفت:این دستگاه در شبکه های انتقال و فوق توزیع برق مورد استفاده قرار می گیرد.



وی با بیان اینکه دستگاه اندازه گیری فازور(PMU) برای سیستم های برق قدرت جزء مدرن ترین دستگاه های فناوری اطلاعات ساخته شده در این حوزه است، افزود: درحال حاضر این نوع دستگاه ها در کشورهای پیشرفته ساخته و درحال استفاده است.
کراری خاطرنشان کرد: این دستگاه اطلاعات ولتاژها و جريان ها همراه با اندازه اختلاف فاز آنها که با مرجع جهانی زمانی GPS سنجيده شده است را به مرکز کنترل شبکه ارسال می کند.
وی با اشاره به کاربردهای این دستگاه گفت: سیتسم مانیتورینگ ناحیه گسترده، تخمین و نمایش دقیق حالت سیستم، تشخیص خطا و تعیین محل خطا، ارزیابی پایداری سیگنال کوچک، پایداری گذرا و ولتاژ، تجزیه و تحلیل حوادث و اغتشاشات، حفاظت گسترده، کنترل هوشمند و زمان حقیقی بار، بازیابی سیستم قدرت و سیستم کنترل و اعتبار سنجی از کاربردهای این دستگاه است.
کراری تاکید کرد: درحال حاضر در کشورهای آمریکا، چین، هند و بعضی کشورهای اروپايی از این دستگاه استفاده می شود و این کشورها برنامه دارند میزان استفاده از این دستگاه را در سال های آینده افزایش دهند.
اميرحسين رضايي از ديگر اعضاء پژوهشکده بهره برداری ايمن شبکه بیان کرد: این دستگاه دارای ۴۰ کانال آنالوگ «ولتاژ و جریان» و ۶۴ کانال دیجیتال قابل اندازه گیری و ذخیره دقیق اطلاعات است.
وی با بیان اینکه در این دستگاه نرخ ارسال نمونه اطلاعات ۸۰۰ نمونه در ثانیه است، تصریح کرد: این دستگاه قادر است در هنگام بروز خطا به عنوان یک ضبط کننده خطای دیجیتال عمل کند.
وی عنوان کرد: دستگاه اندازه گیری فازور (PMU) قابلیت ذخیره سازی محلی اطلاعات به مدت ۳۰ روز، ضبط اغتشاش با نرخ ۱۲.۸ کیلوهرتز در دو دقیقه قبل از اغتشاش و ۸ دقیقه بعد از آن را داراست.
به گفته وی تعداد ورودی آنالوگ و دیجیتال دستگاه PMU ساخت پژوهشکده بهره برداری ایمن شبکه را می توان با تغییر مادول های به کار رفته به سادگی افزایش یا کاهش داد به این معنی که برای هر نقطه نصب می توان از یکPMU با تعداد ورودی های خاص مورد نیاز آن استفاده کرد.
وی افزود: تمامی کانال های این دستگاه از طریق GPS سنکرون می شوند و اطلاعات نمونه برداری شده بر چسب زمانی منطبق با استاندارد دریافت می کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه این دستگاه دارای دو مدل عملکرد عادی و عملکرد در حالت اغتشاش است، گفت: نرخ نمونه برداری در این مدل متفاوت است و کاربر می تواند هر زمان که نیاز باشد مدل عملکرد دستگاه را تغیر دهند، این درحالی است که دستگاه نیز به صورت خودکار اغتشاش را تشخیص داده و مدل عملکرد را تغییر خواهد داد.
وی با اشاره به اینکه دستگاه اندازه گیری فازور (PMU) قابل رقابت با نمونه های مشابه خارجی است، بیان کرد: این دستگاه درحال انجام تست های لازم برای دریافت استانداردهای بین المللی قرار دارد.
دستگاه اندازه گیری فازور (PMU) که برای اولین بار در ایران و خاورمیانه توسط محققان پژوهشکده بهره برداری ایمن شبکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و ساخته شده است.



کلمات کلیدی : پژوهشي ، اقبال لاهوري ، پرتال پژوهشي ، واحد اندازه گیری ، طراحي ، مانیتورینگ شبکه برق قدرت

   پرینت مطلب





ثبت نظر