وزير علوم : از تعامل علمي و فناوري با كشور هاي منطقه استقبال مي كنيم


تاریخ ثبت : ۱۱-۰۴-۹۴    موضوع : اخبار    امتیاز: 0 از 5  ( مجموع آرا : 0)
بازدید : ۲۵۷۳

دكتر محمد فرهادي وزير علوم ، تحقيقات و فناوري در ديدار با خانم استر كيش لاروش رئيس دفتر منطقه اي يونسكو در ايران ، از تعامل علمي و فناوري با كشورهاي منطقه استقبال كرد.


 

 
 

در اين ديدار دكتر فرهادي با بيان اينكه فعاليت كميسيون ملي يونسكو در ايران با مديريت جديد گسترش مي يابد ، اظهار داشت : از اين پس علاوه بر گسترش فعاليت هاي كميسيون ملي يونسكو در ايران ، كميته هاي تخصصي در موضوعات مختلف و با حضور دانشمندان  و دانشگاهيان مرتبط در اين كميسيون فعال خواهند شد كه اين فعاليت مي تواند در گسترش همكاري هاي علمي و فناوري از طريق سازمان يونسكو موثر باشد .
وزير علوم همچنين از فعاليت كرسي هاي علمي و مراكز منطقه اي  كه از طرف يونسكو در ايران فعاليت مي كنند، اظهار رضايت كرد و گفت : فعاليت اين كرسي ها هم مي تواند موجب گسترش همكاري هاي علمي  ، فرهنگي و هنري در ميان كشورهاي منطقه باشد.
دكتر فرهادي در بخش ديگري از سخنان خود ، در پاسخ به تقاضاي رئيس دفتر منطقه اي يونسكو در ايران در خصوص همكاري و كمك رساني علمي و فناوري به كشور تركمنستان گفت : ما آمادگي داريم تا در زمينه هاي مختلف علمي به خصوص در زمينه تاسيس و راه اندازي پارك علم و فناوري با تركمنستان همكاري مشترك داشته باشيم كه در اين زمينه مي توان كارگاه هاي آموزشي در خصوص راه اندازي پارك علم و فناوري برگزار كرد .
وزير علوم در ادامه در خصوص توسعه و پيشرفت علمي در كشورمان گفت : آموزش عالي ايران در سال هاي اخير توسعه و پيشرفت مناسبي داشته و تعداد دانشجويان ما نسبت به اوايل انقلاب اسلامي ، 25 برابر شده و هم اكنون حدود 5 ميليون نفر دانشجو در مقاطع  مختلف در دانشگاه هاي كشور تحصيل مي كنند .
وي افزود : با توجه به پيشرفت همه جانبه در آموزش عالي ايران ، زمينه مناسبي براي پذيرش دانشجويان خارجي در دانشگاه هاي ايران فراهم شده كه سازمان يونسكو هم  تعدادي بورسيه براي ارائه اعزام دانشجويان خارجي به ايران در اختيار دارد .
دكتر فرهادي در ادامه سخنان خود آمادگي  ايران براي همكاري در زمينه آموزش فعاليت هاي هنري و فرهنگي ، از قبيل سفال كاري ونگهداري بناهاي خشتي در ساير كشورهاي منطقه را نيز اعلام كرد .
وزير علوم در بخش پاياني سخنان خود ،در راستاي ارائه آمار بيكاري فارغ التحصيلان دانشگاهي در جهان از طرف يونسكو، خواستار برگزاري كنفرانسي علمي ار طرف اين سازمان براي بررسي اين معضل جهاني شد.
در ادامه اين ديدار خانم استر كيش لاروش رئيس دفتر منطقه اي يونسكو در ايران با تشكر از همكاري مناسب جمهوري اسلامي ايران در زمينه فعاليت هاي علمي ، فرهنگي و هنري با كشورهاي منطقه گفت : با توجه به نزديكي دفاتر منطقه اي يونسكو در كشورهايي همجون افغانستان ، پاكستان ، تركمنستان و ايران سعي مي كنيم علاوه بر داشتن همكاري هاي مناسب علمي و فرهنگي بين اين كشور ها ، زمينه هاي گسترش اين فعاليت ها را نيز فراهم كنيم .
وي همچنين به رشد علمي ايران در زمينه آموزش عالي اشاره كرد و گفت : در نظر داريم كنفرانسي تحت عنوان آموزش در كشور هاي منطقه برگزار كنيم كه جمهوري اسلامي ايران مي تواند نقش موثري در اين كنفرانس داشته باشد.
لاروش در پايان سخنان خود از همكاري ايران در زمينه هاي ديكر از قبيل مديريت آب ، حفظ ميراث فرهنگي ، علوم طبيعي و مواردي از اين قبيل با دفاتر يونسكو در منطقه استقبال كرد.

 

 



کلمات کلیدی : يونسكو ، تعامل علمي و فناوري ، كشورهاي منطقه ، پژوهشي ، اقبال لاهوري ، پرتال پژوهشي

   پرینت مطلب





ثبت نظر