پرداخت هزینه‌های ثبت اختراع استادان و دانشجویان


تاریخ ثبت : ۰۲-۰۴-۹۴    موضوع : اخبار    امتیاز: 0 از 5  ( مجموع آرا : 0)
بازدید : ۴۵۷۴

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور از پرداخت هزینه‌های ثبت اختراع استادان و دانشجویان از سوی این معاونت خبر داد.
دکتر سورنا ستاری در افتتاحیه سومین جشنواره و نمایشگاه زیست فناوری ایران، ایجاد زیر ساخت‌های مناسب در حوزه علم و فناوری را از وظایف این معاونت دانست و افزود: در این راستا اولویت معاونت حوزه "ان بیک" (NBIC) است که شامل حوزه‌های نانو فناوری، بیوتکنولوژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و علوم شناختی می‌شود.

وی با تاکید بر این که توسعه این چهار فناوری موجب اقتدار علمی کشور خواهد شد، اظهار داشت: در این راستا توجه به حوزه زیست فناوری از اولویت‌های ماست و در این زمینه نیز در حوزه تجاری‌سازی پیشرفت خوبی نداشته‌ایم.

 
دکتر ستاری با بیان این که در زمینه اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تلاش‌های زیادی صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: تلاش‌هایی در زمینه اجرای این قانون چون معافیت مالیاتی و گمرکی و استقرار شرکت‌های دانش بنیان در محدوده 120 کیلومتری شهرها صورت گرفته است ولی از نظر فرهنگی کشور عقب است؛ چراکه در اقتصاد مبتنی بر نفت جا انداختن اقتصاد دانش بنیان دشوار است.
 
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به کاهش قیمت جهانی نفت، ادامه داد: این امر موجب شده است که سهم درآمدهای نفتی کشور به 20 درصد برسد و این امر اگرچه موجب شده که وضعیت مالی دولت مطلوب نباشد ولی زمینه‌ای برای توجه به اقتصاد دانش بنیان را فراهم کرده است.
 
وی با بیان این که پرداختن به این مقوله یک مکانیزم دو طرفه است، یادآور شد:معاونت علمی آمادگی دارد تا در زمینه تجاری سازی و حرکت در مرزهای دانش اقدام کند.
 
دکتر ستاری در ادامه به برنامه‌های این معاونت در سال جاری اشاره کرد و گفت: مرجعیت علمی ایران از جمله برنامه‌های سال جاری است که بر این اساس درصدد فراهم‌سازی زمینه انتشار و چاپ مقالات محققان در 50 ژورنال اول دنیا از جمله نیچر و ساینس هستیم.
 
رییس بنیاد ملی نخبگان توجه بیشتر به ثبت اختراع را از دیگر اقدامات در سال جاری نام برد و افزود: تاکنون حمایت‌هایی از ثبت اختراع صورت می‌گرفت و در سال جاری نیز این معاونت هزینه‌های ثبت اختراع دانشجویان و استادان را پرداخت خواهد کرد.
 
دکتر ستاری با ابراز تاسف از تعداد پایین ثبت اختراع در ایران خاطر نشان کرد: به دلیل عدم آشنایی با این مقوله در حال حاضر به ازای هر 800 مقاله تنها یک ثبت اختراع داریم که این عدد قابل قبولی نیست.


کلمات کلیدی : پرداخت هزینه‌ها ، ثبت اختراع استادان و دانشجویان

   پرینت مطلب





ثبت نظر