تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان مهمترین کلید‌واژه اقتصاد مقاومتی است


تاریخ ثبت : ۱۱-۰۴-۹۴    موضوع : اخبار    امتیاز: 0 از 5  ( مجموع آرا : 0)
بازدید : ۲۸۸۸

جلیلی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ، با بیان اینکه دست‌یابی به فناوری‌های روز و تکمیل زنجیره تولید علم تا حصول ثروت، در گام نخست از ایده یک نخبه متولد می‌شود، گفت: خلاقیت نخبه آغازگر حضور موفق کالای دانش‌بنیان ایرانی در بازارهای بین‌المللی و تبدیل ایران به قطب پیشرو فناوری است.


 


اسماعیل جلیلی؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر اینکه صرف تولید علم، ثروت آفرینی دارد، گفت: تولید هم به توسعه کشور کمک خواهد کرد و هم فی‌نفسه ارزش‌افزوده به همراه دارد.

وی با بیان اینکه برای تجاری‌سازی چاره‌ای جز حرکت به سمت تولید فناوری وجود ندارد افزود: پس از تولید علم، گام بعدی تولید فناوری و در نهایت نوآوری است. در مسیر توسعه کشور، فناوری، فاصله بین تولید علم تا عرضه محصول نوآورانه است که اگر برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای دست‌یابی متخصصان به فناوری صورت پذیرد، در کمترین بازه زمانی و با بیشترین کیفیت محصول مبتنی بر دانش عرضه خواهد شد.

جلیلی تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان را مهمترین کلید‌واژه اقتصاد مقاومتی دانست و اضافه کرد: راه تولید فناوری، خروج از اقتصاد منبع‌محور و در نهایت حصول اهداف اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید همه مسؤولان نظام است، از مسیر تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گذرد. شرکت دانش‌بنیان در واقع بهترین مکان برای کاربردی‌کردن علوم و جهت‌دهی به فعالیت‌های اقتصادی در حوزه علم در راستای رفع نیازهای کشور است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به زنجیره تولید محصول دانش‌بنیان ادامه داد: نیازسنجی و تعیین جامعه هدف در بازار رقابت نخستین گام در تولید محصولات دانش‌بنیان است. اگر هدف بازار داخلی و رفع نیازهای بومی است، کالای دانش‌بنیان تولیدی باید دارای شاخص‌های رقابتی در این بازار باشد اما اگر نیم‌نگاهی به حضور موفق در بازارهای خارجی و بین‌المللی نیز وجود دارد باید به دنبال تولید محصولات متمایز با استانداردهای جهانی بود.

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس ادامه داد: رویکردی تقلیدی در تولید و خدمات از راهکارهای مهم موفقیت کالای دانش‌بنیان در بازار سرمایه است اما باید دانست اگرچه این اقدام نیازهای بومی کشور را رفع می‌کند اما نمی‌تواند برای کشور سهمی در بازارهای بین‌المللی به ارمغان بیاورد. بنابراین همه ارگان‌ها و نهادهای ذی‌ربط اجرایی، قانون‌گذاری و حتی بخش‌خصوصی باید بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبری تبیین و ابلاغ شد، تمام ظرفیت‌‎های خود را برای توسعه و ارتقاء شرکت‌های دانش‌بنیان بکار گیرند تا نه تنها کشور در بازارهای جهانی حضوری موفق داشته باشد، که حتی بتواند به عنوان قطب پیشرو بخش زیادی از سهم بازارهای بین‌المللی را به خود اختصاص دهد.

جلیلی با تأکید بر دشوار بودن مسیر توسعه علم و فناوری، اظهار داشت: گفتار و انتقاد راحت است اما در مقام عمل دستیابی به اهداف تعیین شده به همراهی و همکاری همه بخش‌های مرتبط با حوزه علم و فناوری نیاز دارد. البته در ابتدای امر باید روی ظرفیت‌های بومی خود در رشته‌هایی مانند کشاورزی، چرم‌سازی، صنایع پتروشیمی، فناوری هسته‌ای و پزشکی که هم دانش‌فنی آن و هم نیروی انسانی متخصص و فناور در این رشته‌ها در کشور وجود دارد، متمرکز شد.

وی استفاده از دستاوردهای جنبش‌علمی را یکی دیگر از راه‌های دستیابی به فناوری عنوان کرد و افزود: تولید دانش مقدمه تولید فناوری و در نهایت حضور در فضای رقابت بین‌المللی است. تولید کالای بی‌کیفیت بومی و عدم موفقیت در جلب اطمینان مصرف‌کنندگان داخلی سبب سرگشتگی و از بین رفتن اعتمادبه‌نفس تولیدکنندگان می‌شود.

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس با تأکید بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان کالای دانش‌بنیان در بازارهای داخلی، خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت منابع مالی دولت، نباید تمام بار توسعه علم و فناوری را بر گرده معاونت علمی‌وفناوری رئیس‌‎جمهور سوار کرد بلکه تحقق این مهم نیازمند استفاده از پتانسیل تمام نهادها و ارگان‌های مرتبط است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از نخبگان به عنوان آغازگر مسیر توسعه کشور نام برد و یادآور شد: حمایت‌ از نخبه و فراهم کردن زمینه لازم برای ارئه نظر و دیدگاه او نقش مهمی در توسعه کشور دارد. خروج این افراد از چرخه علم و فناوری کشور به هر دلیلی که باشد موجب توقف حرکت توسعه کشور خواهد شد.

وی در پایان گفت: دست‌یابی به فناوری‌های روز و تکمیل زنجیره تولید علم تا حصول ثروت در گام نخست از ایده و خلاقیت یک نخبه متولد می‌شود به همین دلیل باید تمام امکانات لازم برای بروز و ظهور پتانسیل‌های آنان فراهم شود.

 



کلمات کلیدی : کمیسیون برنامه، بودجه ، دانش بنيان ، پژوهشي ، اقبال لاهوري ، پرتال پژوهشي

   پرینت مطلب





ثبت نظر