حافظه‌های الکترونیکی؛ گامی دیگر برای دستیابی به مغز مصنوعی


تاریخ ثبت : ۰۸-۰۴-۹۴    موضوع : اخبار    امتیاز: 0 از 5  ( مجموع آرا : 0)
بازدید : ۲۷۴۷

با کمک ممریستورهای نانومقیاس، محققان موفق به ساختنخستین سلول حافظه الکترونیکی شده‌اند که به صورت مطلوبی فرآیند آنالوگ مغز انسان را تقلید می‌کند.دانشمندان اعتقاد دارند که این وسیلهمی‌تواند اولین گام در ساخت مغز کاملا مصنوعی باشد.


 


به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان مرکزتحقیقاتی میکرونانو موسسه فناوری و سلطنتی ملبورن (Royal Melbourne Institute of Technology) معتقند این موفقیت، آن‌ها را به خلقمجدد الکترونیکی مغز انسان نزدیک می‌کند. دکتر شارات سریرام، سرپرست گروه تحقیقات میکروسیستم و مواد دانشگاه سلطنتی ملبورن، می‌گوید: « مغز انسان یک کامپیوتر آنالوگ بسیار پیچیده است. ما با این سیستم می‌توانیم به سیستم شبه‌مغزی نزدیک شویم که با حافظهخود می‌تواند یاد بگیرد، اطلاعات آنالوگ را ذخیره نماید و در بازیابی این اطلاعات ذخیره شده، سریع باشد.»

ممریستورهای به کاربرده شده در وسایل جدید، عناصری الکترونیکی هستند که مقاومت الکتریکی آن‌ها مانند مقاومت‌های استاندارد ثابت نیست؛بلکه مقاومت آن‌ها با توجه به جریان الکتریکی که پیش از این از آن عبور کرده‌است تعیین می‌شود. به عبارت دیگر ممریستور، جهت و مقدار الکتریسیته اعمال شده به خود را به خاطر می‌سپارد.همچنین با خاموش شدن، اطلاعات تا زمان اعمال مجدد بار الکتریکی باقی می‌ماند. بدین ترتیب، ممریستورها مانند عصب مغز عمل می‌کنند؛ زیرا اطلاعات را بر روی خود نگه می‌دارند و مانند داده‌های باینری کامپیوتر به راحتی "خاموش" یا "روشن" نمی‌شوند.
دکتر حسین نیلی، سرپرست این مطالعه در این باره می‌گوید: «ما هم اکنون خطاهای کنترل‌شده مواد اکسیدی را در طول اتم‌های فلزی مطرح کرده‌ایم که پتانسیل کامل اثر ممریستوری را نشان می‌دهد. توانایی ساخت سلول‌های حافظه آنالوگ بسیار چگال و سریع، راه را برای تقلید شبکه‌های عصبی زیستی بسیار پیچیده، هموار می‌کند.»
در تحقیقات گذشته موسسه فناوری و سلطنتی ملبورن،فیلم بسیار نازک مواد اکسیدی (10000 مرتبه نازک‌تر از موی انسان) برای ساخت حافظه بسیار سریع نانویی به کار برده شده بود.این عناصر حافظه‌ای، هم اکنون اساس وسایل آنالوگ ذخیره‌سازی راتشکیل می‌دهند. این وسیله در آینده ممکن است پیشرو عناصری باشد که برایساخت شبکه‌های هوش مصنوعی،به‌منظور تولید مغز مصنوعی به کار می‌رود.
نیلی در ادامه می‌گوید: «این کشف جدید به سلول‌های چندحالته (multi-state cell) اجازه می‌دهد که اطلاعات را از طریق راهی مشابه مغز، پردازش و ذخیره نمایند. فکر کنید یک دوربین قدیمی تنها می‌توانست تصاویر سیاه و سفید بگیرد. مقایسه مشابهی در اینجا به کار برده شده است، به جای حافظه‌های سیاه و سفید، ما اکنون حافظه‌های کاملا رنگی داریم. این پیشرفت، گامی بسیار بزرگ محسوب می‌شود.»
نتایج این تحقیق در به تازگی در ژورنال مواد کاربردی پیشرفته به چاپ رسیده است.
منبع
http://www.gizmag.com/electronic-memristor-memory-mimics-brain/37454/

پایان پیام/



کلمات کلیدی : حافظه‌های الکترونیکی ، مغز مصنوعی ، ممریستور ، نانومقیاس ، پژوهشي ، اقبال لاهوري ، پرتال پژوهشي

   پرینت مطلب





ثبت نظر