استقبال مخترعان از برگزاری اولین کنفرانس در ارتباط با حقوق مالکیت فکری


تاریخ ثبت : ۰۱-۰۴-۹۴    موضوع : اخبار    امتیاز: 0 از 5  ( مجموع آرا : 0)
بازدید : ۲۸۰۳

مخترعان شرکت کننده در اولین کنفرانس " نقش حمایت از اختراعات و حقوق مالکیت فکری در رشد و توسعه ملی " از برگزاری این کنفرانس استقبال کرده و خواستار تشکیل این گردهمایی هر چند ماه یکبار شدند.


   " امین هوش افزا " فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی دانشگاه امیرکبیر و مخترع ، در حاشیه برگزاری این کنفرانس، به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی صندوق حمایت از پژوهشگران، گفت: تاکنون پنج اختراع داشتم و همگی را به ثبت داخل کشور رساندم و یک شرکت نیز در زمینه تولید تجهیزات پزشکی ورزشی در مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه امیرکبیر دارم، ولی  در ارتباط با برخی مسایل مربوط به ثبت اختراع ، اطلاعات بسیاری را از این کنفرانس کسب کردم .   وی، افزود: من به اندازه چند بار ثبت اختراع ، اطلاعات در این زمینه داشتم ولی به دلیل تغییراتی که هر از چند گاهی روی آن صورت می گیرد، این کنفرانس توانست تازه ترین اطلاعات مربوط را به مخاطبان خود منتقل کند.

   هوش افزا ادامه داد: ضمن آنکه ، اطلاعات جدیدی نیز مانند " امکان ثبت اختراعات در خارج از کشور با کمک نهادهای دولتی و حمایتی " یا " مهلت قانونی در زمینه ثبت اختراعات در خارج از کشور" و یا مواد قانونی که در بسیاری از مواقع ، مورد استفاده قرار می گیرد ، برای من تازگی داشت که از طریق این کنفرانس ، نسبت به آنها آگاهی یافتم.
   این مخترع که با پژوهشگاه تربیت بدنی نیز همکاری می کند، تاکید کرد : ای کاش ، این کنفرانس حداقل سالی دو بار برگزار شود و با حضور مسئولان سازمانها و نهادهای ذیربط ، بخشی از آن را به سئوالات مخترعان اختصاص دهند تا مخترعان بتوانند پاسخ سئوالات خود را چه بلحاظ حقوقی و چه از بعد اجرایی ، از کارشناسان و مسئولان دریافت کنند چون در شرایط معمول ، یا دسترسی به مسئولان نیست و یا برای یک ساعت مشاوره حقوقی ، باید هزینه زیادی پرداخت کنیم که علاوه بر افزایش هزینه های مخترعان ، چه بسا که مشکلات بین بخشی وجود داشته باشد و در گفت وگوهای رو در رو ، این مشکلات براحتی رفع شود.
   وی افزود: دانشجویان و نخبگان ، پر از ایده های خلاقانه هستند ولی متاسفانه اطلاعات کافی از روند کار برای بکارگیری این ایده ها ،و همچنین حق و حقوق خود ندارند و از سویی، به دلیل ناآگاهی از فضای ادارات و کمبود وقت برای اینگونه پیگیری ها ، معمولا از نیمه راه ، درخواست خود را رها می کنند و یا اصلا اطلاعی از امکانات موجود که می توانند از آن استفاده کنند، ندارند.
   وی در پایان سخنانش ، از برگزارکنندگان این کنفرانس تشکر کرد و چند عامل را در افزایش انگیزه مخترعان به ایده پردازی بیشتر و تلاش در جهت ابداع ، موثر دانست که " داشتن سرمایه " از خود یا حداقل فرد سرمایه گذاری که بتواند از زمان ثبت اختراع تا تولید محصول ، پشتیبانی مالی کند و " حمایت همه جانبه دولت و مسئولان از تولیدات داخلی " از جمله آنها هستند.
   " دومان صوفیانی " دانشجوی دکترای هواوفضا دانشگاه تهران و مخترع ، در گفت و گویی اختصاصی ، از برگزاری کنفرانس نقش حمایت از اختراعات و حقوق مالکیت فکری در رشد و توسعه ملی ، خشنود بود و گفت: تاکنون مراحل ثبت دو اختراع را انجام دادم ولی تائیدیه یکی از آنها را دریافت کردم، ضمن آنکه یک دستگاه دیگر را ساختم که وقتی برای ثبت آن اقدام کردم، دیدم که در فرم مربوطه ، خواسته شده که یک سازمان باید کارکرد آن را تایید کند و چون اطمینان از امانتداری دیگران ندارم ، هنوز به جایی ارائه ندادم و ثبت آن نیز مسکوت مانده است .
   وی افزود: متاسفانه کمی دیر به کنفرانس رسیدم و نتوانستم از حضور فرد حقوقدانی که در کنفرانس سخنرانی داشت ، استفاده کنم .
   صوفیانی که سه مقاله ISI نیز دارد، ادامه داد: یک ایده دیگر نیز دارم ولی فعلا نه منبع مالی برای شروع کار دارم و نه آینده روشنی را برای اینگونه کارها متصور هستم .
   وی که تاکنون تمامی هزینه های ساخت ، ثبت اختراع و شرکت در کنفرانس های داخلی و خارجی در ارتباط با رشته خود را شخصا پرداخت کرده است ، همچنین از هزینه های زیاد اینگونه کارها که پرداخت آن ها شاید برای برخی افراد بویژه دانشجویان مشکل باشد ، سخن گفت.
   " سعیده متین " فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی دانشگاه امیرکبیر و مخترع داربست زیست تخریب پذیر ، درباره کنفرانس " نقش حمایت از اختراعات و حقوق مالکیت فکری در رشد و توسعه ملی " گفت: برگزاری این کنفرانس ، به آگاهی مخترعان و پژوهشگران بسیار کمک می کند.
   وی همچنین اظهارداشت : هرچند که من اختراع خود را در سازمان ثبت اسناد کشور ، ثبت کردم ، اما در این کنفرانس و از طریق سخنرانی یکی از اساتید متوجه شدم که می توانستم طی یک سال گذشته ، نسبت به ثبت اختراع خود در خارج از کشور نیز اقدام کنم.
  متین افزود: سئوالات بسیاری داریم که به بخشی از آنها در این کنفرانس پاسخ داده شد و اگر از این دست نشست ها هر چند ماه یکبار برگزار شود و تبلیغات گسترده ای برای آن صورت بگیرد که همه از برگزاری آن اطلاع پیدا کنند ، فکر می کنم آنقدر مورد استقبال قرار بگیرد که نیاز به مکان های بزرگتری برای برگزاری آن باشد.
   " راحله انصاری " دانشجوی کارشناسی ارشد هواوفضا دانشگاه تربیت مدرس و تنها دانشجوی دختر طی دو سال اخیر در رشته خود با گرایش " پیش رانش " و ایده پرداز در زمینه رشته خود نیز به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی صندوق حمایت از پژوهشگران گفت: تا قبل از شرکت در همایش نقش حمایت از اختراعات و حقوق مالکیت فکری در رشد و توسعه ملی ، فکر می کردم آنچه که من انجام داده ام ، اختراع محسوب می شود ولی الان فکر می کنم شاید فقط یک ایده باشد چون در این کنفرانس ، اطلاعاتی از ویژگی های اختراع و فاکتورهایی که برای آن نیاز است ، داده شد که تا کنون نسبت به آنها آگاهی نداشتم.
   وی افزود: ضمن آنکه با روند ثبت و موانعی که ممکن است برسر مخترعان بوجود بیاید آشنا شدم که شاید در آینده برایم راهگشا باشد.

   وی نیز از برگزاری مجدد این کنفرانس بصورت مداوم و در فاصله زمانی مشخص گفت که به عنوان یک ضرورت باید مدنظر مسئولان قرار بگیرد.

اولین کنفرانس نقش حمایت از اختراعات و حقوق مالکیت فکری در رشد و توسعه ملی روز دوشنبه  با حضور جمع کثیری از حقوقدانان ، مخترعان ، ایده پردازان ، اساتید و پژوهشگران رشته های مختلف در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
   بسترهای قانونی – اجرایی حمایت از اختراعات و اموال فکری ، نقش اختراعات و اموال فکری در کاهش قیمت محصولات ، حقوق مالکیت فکری و تجارت الکترونیک ، تجاری سازی اختراعات ، قراردادهای حوزه اختراعات و اموال فکری ، حقوق مالکیت فکری و برنامه پنج ساله توسعه کشور، حقوق مالکیت فکری و مصرف کننده ، حقوق مالکیت فکری و محیط زیست ، نقش مالکیت فکری در تولید ناخالص ملی ، نقش مالکیت فکری در نوآوری و فناوری و ... از جمله محورهای این کنفرانس بود که به صورت ارائه مقاله (سخنرانی یا بشکل پوستر)، یا در قالب کارگاههای آموزشی در حاشیه این کنفرانس به شرکت کنندگان ارائه شد.



کلمات کلیدی : استقبال ، كنفرانس ، توسعه ملی ، حقوق مالکیت فکری ، پژوهشي ، اقبال لاهوري ، پرتال پژوهشي

   پرینت مطلب





ثبت نظر