تشخیص زود هنگام سرطان مثانه و کلیه به کمک یک نانو حسگر


تاریخ ثبت : ۰۴-۰۴-۹۴    موضوع : اخبار    امتیاز: 0 از 5  ( مجموع آرا : 0)
بازدید : ۲۶۸۹

محققان درصدد ساخت نانوحسگری برای تشخیص سرطان مثانه و کلیه در مراحل ابتدایی آن می‌باشند. این ابزار، از شکافی به عرض 100 نانومتر بر روی یک الکترود تشکیل شده‌است که دی‌اِن‌ای‌های هدفبا عبور از آن به گیرنده‌های دو سر آن متصل شده و با ایجاد یک مدار اتصال کوتاه، شروع سرطان را هشدار می‌دهند.


 


به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری - بخش " انبیک " - ولیفرد ون‌دِرویل ، استاد نانوالکترونیک دانشگاه توئنته، با دریافت بورس 150 هزار یورویی از انجمن تحقیقات اروپا، درصدد ساخت یک دستگاه متحرک است که تشخیص سرطان مثانه و کلیه را در مراحل ابتدایی آن ممکن می‌سازد.
ون‌دِرویل، ایده خود را "حسگر نانوشکاف" نامیده‌است. این حسگر، از شکافی به عرض 100 نانومتر داخل یک الکترود تشکیل شده‌است که گیرنده‌های موجود در آن، در صورت تخریب دی‌اِن‌ای، هشدار می‌دهند. وی به‌ویژه بر روی دی‌اِن‌ای موجود در ادرار تمرکز کرده‌است چرا که امکان تشخیص شروع سرطان مثانه و کلیهبه کمک ادرار بیشتر است.
وی اظهار داشت: «در حال حاضر، سرطان تنها در مراحل پیشرفته آن و زمانی که علائم آن مانند تومور در بیمار مشاهده می‌شود، قابل تشخیص است. در این مطالعه، در تلاش هستیم تا دی‌اِن‌ای های تغییر یافته، یعنی دی‌اِن‌ای هایی را که توسط بدن با گروه‌های متیل پوشیده شده‌اند، شناسایی کنیم. در بسیاری از انواع سرطان، متیلاسیون بیش‌از‌حد دی‌اِن‌ای مشاهده می‌شود که به آن، بیش‌متیلاسیون گفته می‌شود. علم پزشکی هنوز به این نتیجه نرسیده‌است که بیش‌متیلاسیون همواره نشانگر سرطان است یا خیر، ولی ارتباط آشکاری میان این دو وجود دارد».
در این حسگر نانو شکاف، دی‌اِن‌ای های با متیلاسیون بیش‌از‌حد، به گیرنده‌های دو سر شکاف متصل می‌شوند. با پوشیده‌شدن این دی‌اِن‌ای ها با ذرات فلزی، سیمی زنده در مقیاس نانو ایجاد می‌شود که یک مدار اتصال کوتاه و به تبع آن یک سیگنال قابل شناسایی تولید می‌کند.
این مطالعه توسط مجموعه وسیعی از گروه‌های تحقیقاتی در دانشگاه توئنته در حال انجام است. شرکت بیمه زیلورن کروئیس ، اعلام کرده است که این مطالعه را با بیش از نیم میلیون یورو، در سال آینده حمایت خواهد کرد.
منبع:
http://www.news-medical.net/news/20150216/NanoGap-sensor-helps-detect-bladder-and-kidney-cancer-at-an-early-stage.aspx

 

 



کلمات کلیدی : تشخیص ، سرطان مثانه و کلیه ، نانو حسگر ، پژوهشي ، اقبال لاهوري ، پرتال پژوهشي

   پرینت مطلب





ثبت نظر