بودجه بخش پژوهش در سازمان‌های دولتی نباید درگیر ساختمان‌سازی شود


تاریخ ثبت : ۰۲-۰۴-۹۴    موضوع : اخبار    امتیاز: 0 از 5  ( مجموع آرا : 0)
بازدید : ۲۹۸۶

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: بودجه سازمان های دولتی در بخش پژوهش باید به حمایت از پژوهش ها و کارهای علمی که برای نخستین بار در کشور اجرا می شوند اختصاص یابد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس ستاد توسعه زیست فناوری کشور در بازدید از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان اینکه تابوی ایجاد شرکت های دانش بنیان پژوهشگاهی به مرور شکسته شده است، عنوان کرد: ضروری است برای جوانانی که وارد حوزه پژوهش می شوند و روی تولید فناوری کار می کنند یک سناریوی خروج تعریف شود تا این فناوری ها از طریق واسطه هایی مثل مراکز رشد، نتیجه‌بخش شوند.


تغذیه اقتصاد کشور از محل پژوهش
وی نگاه منفی به پژوهش را حاصل نگرش قالب دولتی به این حوزه دانست و افزود: عملکرد نامناسب پژوهش حاصل نگرش قالبی است که در همه دولت ها وجود داشته است و به یک دولت خاص محدود نمی شود. وقتی این نگاه ها اصلاح شود و ساختار پژوهش به سمتی برود که پژوهشگاه ها و مراکز دانشگاهی بخشی از درآمد خود را از محل فروش فناوری و قراردادهای بخش خصوصی و دولتی از طریق ایجاد شرکت های دانش بنیان تامین کنند، اقتصاد کشور نیز می تواند از محل پژوهش تغذیه شود.
ستاری با اشاره به اینکه بخشی از پژوهش ها که در مرزهای دانش حرکت می کنند باید مورد حمایت دولت قرار بگیرند، گفت: پژوهش مرز دانش حوزه ای است که قطعا باید دولت در آن سرمایه گذاری کند بنابراین ما آمادگی حمایت از این پژوهش ها را داریم.

حمایت از پژوهش ها به جای ساختمان سازی
رییس بنیاد ملی نخبگان، با بیان اینکه پژوهشکده ها می توانند با ایجاد شبکه ای از شرکت های دانش بنیان به درآمدزایی برسند گفت: بودجه بخش پژوهش در سازمان های دولتی نباید درگیر ساختمان سازی شود بلکه باید به حمایت از پژوهش ها و کارهای علمی که برای نخستین بار در کشور اجرا می شوند اختصاص یابد.
نایب رییس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، به خرید صرف تجهیزات و ساختمان بدون توجه به تفکر و نوآوری به عنوان روح پژوهش اشاره کرد و ادامه داد: خرید تجهیزات آزمایشگاهی و ساختمان معمولا نخستین موضوعی است که در پژوهش به آن توجه می کنیم در صورتی که آنچه در پژوهش مهم است روح پژوهش یعنی نوآوری و تفکر است. ما ابتدا دستگاه و ساختمان را خریداری می کنیم و سپس بر اساس آن تجهیزات پژوهش را تعریف می کنیم که امری نادرست است.
براساس این گزارش، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با همراهی محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی، پیمان صالحی رییس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی، بهزاد قره‌یاضی رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی ایران و محمدصادق حاجی تاروردی مدیرکل دفتر امور فناوری استان‌ها معاونت علمی از بخش های مختلف این پژوهشکده از جمله آزمایشگاه ها، کود بیوکمپوست، کود بیولوژیک، نهال سیب تراریخته و گلخانه تراژنیک بازدید کرد.



کلمات کلیدی : بودجه سازمان های دولتی ، بخش پژوهش ، پژوهشي ، اقبال لاهوري ، پرتال پژوهشي

   پرینت مطلب





ثبت نظر