وزارت علوم، نظرات خود در ارتباط با مالکیت فکری را به دولت ارائه داده است


تاریخ ثبت : ۰۱-۰۴-۹۴    موضوع : اخبار    امتیاز: 0 از 5  ( مجموع آرا : 0)
بازدید : ۲۵۵۳

   معاون پژوهشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری به مناسبت برگزاری اولین کنفرانس نقش حمایت از اختراعات و حقوق مالکیت فکری در رشد و توسعه ملی ، گفت: وزارت علوم ، نظرات خود در ارتباط با مالکیت فکری را به دولت ارائه داده است.
   دکتر" وحید احمدی " در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی صندوق حمایت از پژوهشگران افزود: این نظرات برای اصلاح قانون ارائه شد، ضمن آنکه وزارت علوم شدیدا با تخلفاتی که به حق مالکیت فکری خدشه وارد کند، برخورد می کند.


   وی در عین حال اظهارداشت :  متاسفانه تخلف در رعایت حق مالکیت فکری و سوء استفاده هایی که از فعالیت های علمی متخصصان و نخبگان می شود، در همه جای دنیا رواج دارد بویژه که با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از امکانات دیجیتالی در نشر مطالب ، امکان سوء استفاده بیش از گذشته فراهم شده است، اما وزارت علوم شدیدا با افرادی که احترام به مالکیت فکری نمی گذارند و از مطالب علمی ، سوء استفاده می کنند، برخورد می کند.
   دکتر احمدی با اشاره به اینکه توسعه فناوری ، توسعه علمی و شرکت های دانش بنیان ، همگی مبانی ترین زیرساخت های مالکیت فکری را تشکیل می دهند ، گفت: اقتصاد دانش بنیان ، اقتصاد برمبنای دانش بنیادی است که نیاز به فرهنگ سازی ، و بسترسازی حقوقی براساس مبانی حقوقی و مراجعی که باید از مالکیت فکری حمایت کنند ، دارد.
   معاون پژوهشی وزارت علوم همچنین تاکید کرد: سیستم دانشگاهی ما نیز باید برای کسانی که مالکیت فکری را توسعه می دهند، ارزش قائل باشد و ثبت اختراع را به عنوان یکی از عوامل ارتقاء در نظر بگیرند.
   وی با یادآوری این نکته که در دنیا از مالکیت فکری در صنعت، بسیار استفاده می شود ، افزود: در دیگر کشورها ، بنگاههای اقتصادی لیسانس اختراعی را خریداری کرده و یا روی آن سرمایه گذاری می کنند ، اما در ایران به دلیل ضعف در صنعت ، اینکار انجام نمی شود و خرید پتنت در جامعه ما هنوز رایج نشده است و این ، نیاز به فرهنگ سازی در جامعه دارد.
   وی در پایان این گفت وگو، ابراز امیدواری کرد: با توسعه شرکت های دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان ، خرید پتنت نیز در جامعه رواج یافته و جا بیافتد.
  اولین کنفرانس نقش حمایت از اختراعات و حقوق مالکیت فکری در رشد و توسعه ملی روز دوشنبه  با حضور جمع کثیری از حقوقدانان ، مخترعان ، ایده پردازان ، اساتید و پژوهشگران رشته های مختلف در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
   بسترهای قانونی – اجرایی حمایت از اختراعات و اموال فکری ، نقش اختراعات و اموال فکری در کاهش قیمت محصولات ، حقوق مالکیت فکری و تجارت الکترونیک ، تجاری سازی اختراعات ، قراردادهای حوزه اختراعات و اموال فکری ، حقوق مالکیت فکری و برنامه پنج ساله توسعه کشور، حقوق مالکیت فکری و مصرف کننده ، حقوق مالکیت فکری و محیط زیست ، نقش مالکیت فکری در تولید ناخالص ملی ، نقش مالکیت فکری در نوآوری و فناوری و ... از جمله محورهای این کنفرانس بود که به صورت ارائه مقاله (سخنرانی یا بشکل پوستر)، یا در قالب کارگاههای آموزشی در حاشیه این کنفرانس به شرکت کنندگان ارائه شد.



کلمات کلیدی : اختراع ، وزارت علوم ، توسعه ملی ، حقوق مالکیت فکری ، پژوهشي ، اقبال لاهوري ، پرتال پژوهشي

   پرینت مطلب





ثبت نظر