پیشرفت در صنعت ماشین‌آلات نساجی کشوربا طراحی و تولید ماشین‌آلات نخ BCF و CF


تاریخ ثبت : ۰۸-۰۴-۹۴    موضوع : اخبار    امتیاز: 0 از 5  ( مجموع آرا : 0)
بازدید : ۲۸۲۳

محققان شرکت دانش‌بنیان شوکا ایرانیان در استان یزد برای اولین بار در کشور موفق به طراحی، ساخت و اجرای خط کامل تولید نخ BCF و CF شدند. این نخ، دارای محدوده وسیع کاربرد در صنعت نساجی و فرش است.


 


به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آقای محمدعلی زارع طزرجانی، مجری این طرح و دارنده رتبه سوم پژوهش‌های توسعه‌ای بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی در خصوص ماشین‌آلات تولیدی بیان نمودند: این طرح برای نخستین بار است که در کشور انجام و بومی‌سازی شده است و شایان‌ذکر است که این تولیدات به دوره بلوغ خود ار نظر فناوری در کشور رسیده و در حال تولید انبوه است.
وی همچنین در این خصوص ادامه داد: الیاف پلی‌پروپیلن بعد از پلی‌استر و پنبه، سومین الیاف مطرح و متداول در صنعت نساجی است. این الیاف از طریق پلیمریزاسیون پروپیلن به‌صورت یک پلیمر خطی تهیه و به‌اختصار p.p نامیده می‌شود.
زارع با اشاره به خصوصیات منحصربه‌فرد پلی پروپیلن تولیدی گفت: امروزه خصوصیات منحصربه‌فرد این الیاف سبب رشد سریع آن در دنیا شده است و الیاف و نخ‌های نواری (دو کاربرد پلی پروپیلن) نیز به‌آسانی و به روش ذوب ریسی تهیه می‌شوند. این نوع نخ‌ها در انواع زیراندازها، فرش ماشینی، موکت، رومبلی، گلیم فرش‌ها و انواع پارچه‌های خاص کاربرد دارند.
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان شوکا ایرانیان، در خصوص فعالیت‌های به انجام رسیده در حوزه صادرات اظهار کردند: این محصول تولیدی علاوه بر فروش داخلی، در حوزه صادرات نیز خودنمایی نموده است.
این فناور با اشاره به لزوم توجه به صنایع پایین‌دستی بیان کرد: تولید الیاف پلی‌پروپیلن به‌نوعی زیرشاخه پایین‌دستی نفت محسوب می‌شوند لذا با توجه به اهمیت در تولید این ماشین‌آلات به‌جای صادرات به‌صورت خام فروشی در کشور با تولید ماشین‌آلات این نوع نخ در کشور می‌توانیم علاوه بر اشتغال زایی در بازار های بین‌المللی نیز سوددهی بالایی را رقم بزنیم.
مجری این طرح تصریح کرد: این دستگاه با استفاده از دو سیستم جدید جت تغییر فرم دهنده یکپارچه و همچنین سیستم تزریق مواد چهار کاناله، امکان تولید نخ باکیفیت، باقدرت رنگ همانندی بالا و همچنین سرعت بالا را به تولیدکننده می‌دهد. تا کنون این شرکت در راستای بررسی و ایجاد تحولات در خط تولید، موفق به ثبت 4 اختراع نیز شده است.
وی در خصوص قابلیت رقابت دستگاه‌های تولیدشده داخلی با نمونه‌های خارجی عنوان کرد: شرکت" دانش‌بنیان شوکا ایرانیان" توانسته است با ایجاد فضای رقابتی در بازار داخلی و همچنین بالا بردن کیفیت و راندمان کاری خود با نمونه‌های برتر بین‌المللی در بازار به رقابت بپردازد.
این فعال حوزه کارآفرینی و تحیق بابیان اینکه دانش فنی تولید این ماشین آلات در دنیا در اختیار تعداد کمی شرکت است گفت: این شرکت توانسته است با تلاش‌های خود در زمره تعداد محدود تولیدکننده این ماشین آلات قرار بگیرد و بازار مناسبی را در منطقه ایجاد کند.
پایان پیام/



کلمات کلیدی : ماشین‌آلات نساجی ، نخ BCF و CF ، خط توليد ، اجرا ، پژوهشي ، اقبال لاهوري ، پرتال پژوهشي

   پرینت مطلب





ثبت نظر