شناسایی بخش اختصاصی مهارت‌های کلامی و زبانی در مغز


تاریخ ثبت : ۲۱-۰۴-۹۴    موضوع : اخبار    امتیاز: 0 از 5  ( مجموع آرا : 0)
بازدید : ۳۰۲۱

پژوهشگران با ارائه روشی جدید موفق به یافتن بخشی از مغز شدند که وظیفه پردازش اطلاعات زبانی و کلامی را به عهده دارد. این بخش به صورت ویژه به این کار اختصاص یافته است.


 

پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست (MIT) دریافتند که بخش‌های مختلفی در مغز وجود دارد که به صورت ویژه به مهارت‌های کلامی و زبان اختصاص دارند. سال‌های زیادی است که دانشمندان دریافته‌اند که بخش‌های مختلف مغز به فعالیت‌های ویژه‌ای اختصاص دارد که محققان علوم شناختی به آن ویژگی‌های کاربردی (Functional specificity) می‌گویند. براساس این فرضیه، مسئول حرکت انگشتان بخشی از مغز بوده و پردازش بصری در بخش دیگری صورت می‌گیرد.

زبان یکی از مهارت‌های شناختی است. مدت‌هاست که محققان با استفاده از دستگاه fMRI به بررسی بخش‌های مختلف مغز پرداختند تا نشان دهند که محل ویژه‌ای از مغز به مهارت‌های کلامی و زبان اختصاص دارد، اما این روش مشکلاتی در پی دارد. اخیرا محققان علوم عصب‌شناسی شناختی روش جدید برای بررسی بخش‌های مختلف مغز و یافتن محل اختصاصی پردازش مهارت کلامی ارائه کرده‌اند. این گروه نشان دادند که بخشی از مغز محل پردازش داده‌های کلامی بوده و هیچ فعالیت دیگری را انجام نمی‌دهد.
فدورنکو از محققان این پروژه معتقد است که روش fMRI برای بررسی مغز ایده‌آل نیست چرا که خطای زیادی دارد. به همین دلیل این گروه روش جدیدی برای این کار ارائه کردند.
استیون پینکر ار محققان دانشگاه هاروارد می‌گوید: « نتایج این پروژه پیشرفت بزرگی در حوزه عصب‌شناسی زبانی است. جستجوی محل پردازش زبان در مغز اهمیت بالایی دارد. این گروه موفق شدند با ترکیب روش fMRI با روانشناسی تجربی، مسیرهای تازه‌ای در این حوزه ایجاد کنند.»
این گروه تحقیقاتی قصد دارند محل اختصاصی مربوط به درک زبان را در مغز بیشتر مطالعه کنند تا بفهمند که هر قسمت از این بخش دقیقا چه کاری را انجام می‌دهد.

منبع:
http://newsoffice.mit.edu/2011/language-brain-0830
پایان پیام/

 

 



کلمات کلیدی : شناسایی ، بمغز ، مهارت‌های کلامی ، زبانی ، پژوهشي ، اقبال لاهوري ، پرتال پژوهشي

   پرینت مطلب





ثبت نظر