ساخت تراشه‌ای برای پایش سلامتی


تاریخ ثبت : ۰۴-۰۴-۹۴    موضوع : اخبار    امتیاز: 0 از 5  ( مجموع آرا : 0)
بازدید : ۲۸۰۶

تشخیص زود هنگام و پایش علائم بیماری‌ها یکی از مسائل مهم در سلامت جامعه است. از همین رو، پژوهشگران در صدد ساخت تراشه‌ای برای این منظور هستند. این تراشه قادر به تحلیل 170000 مولکول مختلف در نمونهء خون است و می‌تواند به طور همزمان سطح انسولین، نشانگر‌های آلزایمر، سرطان، ویروس‌های خاص و پروتئین‌های تک لایه با ضخامت کمتر از 3 نانو متر را شناسایی کند. این تراشه به اندازهء یک تمبر پستی است و قابل حمل می‌باشد.


 


به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری - بخش " انبیک " - پایش شاخص‌های سلامتی یکی از مسائل مهمی است که پژوهشگران همواره به دنبال آن بوده‌اند. در همین راستا محققین دانشگاه EPFLتراشه‌ای نوریِ کم قیمت و کوچک ساخته‌اند. این وسیله قادر به تحلیل 170000 مولکول مختلف در نمونهء خون است. این وسیله می‌تواند به طور همزمان سطح انسولین، نشانگر‌های آلزایمر، سرطان، ویروس‌های خاص و پروتئین‌های تک لایه با ضخامت کمتر از 3 نانو متر را شناسایی کند. روش‌های کنونی برای تحلیل، از ویژگی‌های طیفیِ نمونه استفاده می‌کنند، اما در این روش از تغییرات شدت نور برای تحلیل نمونه‌ها استفاده می‌شود.

این وسیله 5/7 سانتی متر ارتفاع و 60 گرم وزن دارد و از یک تراشهءCMOS، یک دیود نورگسیل (LED)، و یک صفحهءسوراخ دار از جنس طلا با ابعاد 10 در 10 میلی متر تشکیل شده است. نانو حفره‌های موجود در صفحهءطلا به عنوان حسگر عمل می‌کنند و با نوعی زیست فیلم که پروتئین‌های هدف را جذب می‌کند، پوشیده شده است. در نتیجه پروتئین‌های مختلف در نمونه، جذبِ حفره‌های مختلفِ موجود در صفحه می‌شوند و به طور همزمان قابل پایش هستند. دیود نور گسیل برای شناسایی پروتئین به دام افتاده در حفره به کار می‌رود و ویژگی‌های این پروتئین در یک تراشه CMOS ثبت می‌شود. اندازه، قیمت و کارآیی این وسیله را به تراشه‌ای ایده آل برای کاربردهای چند گانه بدل کرده است. همچنین صفحه طلایی که در این وسیله به کار رفته است قابل تعویض است که آن را به وسیله‌ای انعطاف پذیر برای کاربردهای پزشکی مختلف تبدیل کرده است.

منبع:
http://www.scienceworldreport.com/articles/13249/20140303/complete-medical-check-up-chip.htm

 



کلمات کلیدی : ساخت ، تراشه‌ ، پایش سلامتی ، خون ، پژوهشي ، اقبال لاهوري ، پرتال پژوهشي

   پرینت مطلب





ثبت نظر